Facebook ja Instagram voivat sulkeutua Euroopassa

Näyttökuva Helsingin Sanomien uutisesta otsikolla "Facebook ja Instagram voivat sulkeutua Euroopassa – asiantuntijan mukaan Metan uhkaus ei ole niin dramaattinen kuin miltä se kuulostaa"
 
Aini "järkyttyneenä" käsi suun edessä
 

Minkä tunteen tää uutisotsikko saa sussa aikaan? Jos suurin osa sun asiakkaista tulee sosiaalisen median kautta kuten mulla, niin täähän aiheuttaa täyden paniikin. Jos ei ole Instagramia ja Face-mainoksia niin onko meillä enää edes yrityksiä ja yrittäjyyttä?

Vaikka tää skenaario näyttääkin tällä hetkellä epätodennäköiseltä, niin viime vuodet on opettaneet että ihan mitä tahansa saattaa tapahtua. 

Ala siis miettiä, miten voisit diversifioida sun markkinointikanavia niin ettet ole täysin riippuvainen somesta. Mieti, miten asiakkaat löytäisivät sut jos kaikki somekanavat yhtäkkiä menisivät kiinni. Miten he löytäisivät sun nettisivuille tai kivijalkaan? Mitä digitaalisen markkinoinnin keinoja sun on mahdollista ottaa haltuun ilmaiseksi tai vain pienillä rahallisilla panoksilla?


NÄIHIN MÄ OON PANOSTANUT VIIMEISEN VUODEN AIKANA:


1. SEO eli hakukoneoptiomointi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa nettisivusisältöjen päivittämistä sellaisiksi, että Google (ja muut hakukoneet) poimivat ne tehokkaammin. Koska let’s face it, jos et oo Google-haun ekalla sivulla, niin ootko edes olemassa? 

Plussat: Ilmainen keino parantaa näkyvyyttä. Voit parantaa hakuoneoptimointia itse. Pienillä panoksilla ja muutoksilla voit saada isoja tuloksia. Ei vaadi päivittäistä sisällöntuotantoa, vaan nettisivutekstien parantelua ja esim. blogipostauksia silloin tällöin. 

Miinukset: Tulokset eivät ole välittömiä. Optimointiurakan jälkeen tuloksia alkaa tulla vasta ehkä 6kk sisällä. Siksi tämä kannattaa tehdä ASAP!

2. Sähköpostimarkkinointi

Somekanavissa yleisö eli sun seuraajat ovat somealustalla (eli jos instagram yhtäkkiä suljetaan, niin seuraajat häviävät tuhka tuuleen). Sähköpostimarkkinoinnissa sun yleisö eli uutiskirjeen tilaajat ovat sun omalla listalla. Uutiskirjeen statistiikka puhuu puolestaan: Siinä missä ehkä 5-10% seuraajista näkevät Instagram-postauksesi, niin ainakin mulla sähköpostien avausprosentti on parhaimmillaan 60% luokkaa ja huonoimmillaankin 45% tienoilla.

Plussat: Tehokasta: tilaaja on toivonut sinulta sähköpostiviestejä joten todennäköisesti myös avaa ja lukee ne! Sähköpostit konvertoi ja niihin saa laitettua suorat linkit tuotteiden / palveluiden myyntisivulle, annettua alekoodeja, jne. Tilaajat ovat luovuttaneet sinulle yhteystietonsa eli luottavat sinuun – etkä ole pelkän somekanavan varassa. 

Miinukset: Vaatii työtä, sisältöjen luomista sekä sähköpostiohjelman jotka ovat usein maksullisia.


Itse käytän Flodeskia, joka on aika arvokas mutta tyylikkyydessään ja käyttöystävällisyydessään joka pennosen arvoinen! Allaolevasta linkistä klikkaamalla saat ilmaisen kokeilujakson ja jos päätät jatkaa, 50% alennusta: 


3. Pinterest

Pinterest ei ole niinkään sosiaalinen media, vaan hakukone. Sitä käyttää erityisesti naisyleisö jotka tykkäävät visuaalisista jutuista. Täydellinen siis erityisesti sisustus-, juhla/hää-, luova/käsityö- ja muiden visuaalisten alojen yrittäjille!

Plussat: Postaukset eivät ole yhtä katoavaa tavaraa kuin somekanavissa, vaan saattavat tahkoa tuloksia vielä kuukausienkin päästä julkaisusta. Niistä voi myös linkata suoraan nettisivulle, joka nostaa nettisivuliikennettä. Alusta on tosi ihana jos tykkää kauniista asioista, tähän saattaa vahingossa uppoutua pitkäksikin aikaa!

Miinukset: Uuden alustan opettelussa on oma tekemisensä ja Pinterest vaatii varsinkin alussa järjestelyä ja opettelua.

Pomeloyhteisössä näistä kanavista ja markkinoinnin diversifioinnista on puhuttu jo pitkään

Jos haluat oppia ihan konkreettisesti, miten otat minkä tahansa näistä kanavista käyttöön, niin voit ostaa kuukausijäsenyyden hintaan 19€/kk vielä elokuun ajan.

Pomelon workshopeissa asiantuntijat kuten Petra Veikkola, Elisa Salama, Taru Salokangas ja Tiia Konttinen kertovat, miten parannat sivujesi SEO:ta, miten verkkosivut saadaan konvertoimaan lisää asiakkaita, millainen on tehokas sähköpostiviestin rakenne ja miten otat sun ensiaskeleet Pinterestin käyttöön!

 

Edellinen
Edellinen

Etätyöt sri lankalla: parhaat kohteet ja kuumimmat läppärityöpaikat

Seuraava
Seuraava

Kolme asiaa, jotka opin etätöissä Etelä-Afrikassa